بلاگ, تتو

بررسی تفاوت بین دستگاه های تاتو

دستگاه های تاتو

حتماً تاکنون در مورد تاتو بدن و صورت و نحوه زدن آن آشنایی پیدا کرده‌اید و می‌دانید که بدون شک، هنر تاتو، تغییرات چشمگیری را از زمان گذشته تاکنون پشت سر گذاشته است. برخلاف گذشته که تاتو با استفاده از روش‌های غیراصولی و سنتی انجام می‌گرفت و دستگاه تاتو از یک لوله ساده و سوزن معمولی تشکیل می‌شد؛ امروزه با پیشرفت فناوری، دستگاه‌های آرایش دائم و دستگاه‌های تاتو تخصصی و حرفه‌ای با استفاده از سیم‌پیچ‌های الکترومغناطیسی، برای حرکت سوزن روی پوست و تزریق رنگ به کار می‌روند. اما شما از تفاوت دستگاه های تاتو مطلع هستید؟

تاتو بدن می‌تواند بر روی اقسام مختلفی از بدن نظیر دست، صورت، ابرو، مژه و سایر اجزا انجام شود. برای مقایسه تفاوت دستگاه های تاتو، باید در نظر داشت که هر یک از این دستگاه‌ها برای کارهای خاصی طراحی شده‌اند و هر دستگاه نقاط قوت و ضعف خود را دارد. به همین دلیل انتخاب آن به ویژگی‌های موردنیاز کار مرتبط است. به‌عنوان‌مثال، برای قسمت‌های حساس و نازک مانند خطوط چشم و ابروها، نیاز به دستگاه تاتوی ظریف با کارایی دقیق و نوک‌تیز است.

اما قبل از انجام تاتو بهتر است مقاله ی 10 نکته قبل از تاتو را مطالعه کنید.

اگر شما یک تاتو آرتیست هستید یا به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد انواع دستگاه‌های تاتو هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا با تفاوت دستگاه های تاتو آشنا شده و در نهایت آن ها با یکدیگر مقایسه کنیم.

انواع دستگاه تاتو کدام‌اند؟

انواع دستگاه تاتو شامل دستگاه‌های کویل، روتاری، پن، و پنوماتیک می‌شوند. دستگاه‌های با ضربه‌های بلند برای رنگ‌آمیزی، سایه زدن و کار ترمیم مناسب هستند و آسیب کمتری را به پوست وارد می‌کنند. دستگاه‌های با ضربه‌های کوتاه برای پوشش خطوط تاتو و ایجاد سایه‌های روشن در طرح‌ها مؤثرند. به‌طور کلی دستگاه‌های جدید قابلیت کنترل دقیق سرعت سوزن و میزان رنگ را دارند. تفاوت دستگاه‌های تاتو ذکر شده به صورت خلاصه در ادامه مطلب ذکر شده است:

دستگاه روتاری: این دستگاه از تکنولوژی چرخش موتور الکتریکی استفاده می‌کند و بادقت بالا عمق سوزن را تنظیم می‌کند و کمترین آسیب را به پوست می‌رساند.

دستگاه پن: یک نوع خاص از دستگاه‌های تاتو با طراحی به شکل قلم است. مدل پن ای زد (EZ) از موتور الکتریکی برای حرکت سوزن و واردکردن پیگمنت به پوست استفاده می‌کند و با دارا بودن سوزن کارتریج دار، بهداشتی و ایمن شناخته می‌شود.

دستگاه کویل: این دستگاه از سیم‌پیچ برای ایجاد میدان مغناطیسی و حرکت سوزن استفاده می‌کند و اندازه نفوذ سوزن توسط پیچ تنظیم می‌شود.

دستگاه پنوماتیک: با استفاده از کمپرسور هوا طراحی شده و سوزن را باقدرت زیاد به سمت پایین و بالا حرکت می‌دهد. می‌توان آن را بدون جداکردن قطعات در دستگاه اتوکلاو قرارداد.

دستگاه های تاتو قدیمی با دستگاه‌های میکروپیگمنتیشن (تاتو) چه فرقی دارند؟

دستگاه‌های تاتو قدیمی با دستگاه‌های میکروپیگمنتیشن از نظر روش کار، پایداری رنگ، سرعت و به‌طورکلی تکنولوژی کار متفاوت هستند. یکی از تفاوت دستگاه های تاتوی قدیمی یا قلم‌های تاتو قدیمی با دستگاه های امروزی این است که، آن دستگاه‌ها، بدون سر پلاک استفاده می‌شدند. در دستگاه‌های تاتو قدیمی رعایت بهداشت و استریل بودن سوزن با مشکل و چالش‌هایی همراه بود و خون در حین انجام کار وارد داخل قلم می‌شد.

این یکبار مصرف نبودن سوزن‌ها، احتمال انتقال بیماری‌های عفونتی و خونی از طریق این ابزارها افزایش می‌داد؛ به همین دلیل، استفاده از دستگاه تاتو قدیمی ممنوع اعلام شد و امروزه، دستگاه‌های جدید و مجهزی با نام دستگاه میکروپیگمنتیشن وارد بازار شده که حاوی کارتریج است و این سر پلاک جلوی ورود خون به داخل قلم را می‌گیرد مشکلی از نظر سلامتی و بهداشت ندارد. روش کار این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای است که امکان انتقال بیماری از طریق آنها به حداقل ممکن می‌رسد و از بین می‌رود.

دستگاه‌های تاتو قدیمی با سوزن‌های معمولی، خطوطی دائمی را به لایه‌های عمیق‌تر پوست وارد می‌کرد و فرایند تاتو را انجام می‌داد؛ اما دستگاه میکروپیگمنتیشن با سوزن‌های بسیار ریزی که دارد، به شکل دقیق‌تر و میکروسکوپی رنگ را به لایه دوم پوست تزریق می‌کند و خروجی کار، تمیزتر و طبیعی‌تر خواهد شد.

تفاوت دستگاه های تاتو قدیمی با امروزی از نظر تغییرات رنگ تاتو نیز، گفته می‌شود که تاتوهایی که با دستگاه‌های قدیمی انجام می‌شده، با گذر زمان تغییر رنگ می‌دهد و کمی محو می‌شود، اما تاتو با میکروپیگمنتیشن رنگ پایداری تری دارد و کمتر دچار تغییرات خواهد شد.

دستگاه تاتو دو سر پیچی

دستگاه تاتو پن بهتر است یا گان؟

برای بررسی تفاوت دستگاه های تاتو پن و گان، بهتر است که نخست به اختصار درباره هریک از آن‌ها پاره‌ای از توضیحات را ارائه دهیم.  دستگاه تاتو پن، پیشرفته‌ترین دستگاه تاتو تا زمان حال است که توانسته است جایگاه ویژه‌ای در دل تاتو آرتیست‌ها به دست آورد. این دستگاه، یک ترکیب کامل برای تاتو بدن و صورت است و با ویژگی‌های بی‌نظیر خود، همانند وزن سبکی که دارد، تجربه کار با آن را بسیار راحت کرده است. همچنین این دستگاه، کمترین میزان لرزش و صدا در هنگام استفاده را دارد.

دستگاه تاتو گان نیز همان‌طور که از نامش پیداست ظاهری شبیه به تفنگ دارد و به آن دستگاه تاتو تفنگی نیز گفته می‌شود. این نوع دستگاه بسیار مورد توجه تاتو کارها قرار دارد؛ اما باید بدانید که این دستگاه نسبت به دستگاه پن دارای وزن بیشتری است و سوزن‌های سر پلاکی در آن استفاده می‌شود که تنظیم عمق نفوذ آنها کار دشواری است؛ ولی برای آقایان کاربرد راحت‌تری دارد. همچنین باید بدانید که از دستگاه تاتو گان نمی‌توان برای آرایش دائم و تاتو صورت (تاتو خط چشم، ابرو و لب) استفاده کرد و تنها برای تاتو بدن کاربرد دارد.

به نظر تاتو کاران حرفه‌ای، دستگاه تاتو گان همچنان در ردیف برترین‌ها قرار دارد و از آن به‌عنوان یک ابزار چندکاره می‌توان برای اجرای هر نوع سبک تاتویی استفاده کرد. با توجه به توضیحات ارائه شده، تاتو آرتیست باید به تشخیص خود و مدل کاری که انجام می‌دهد، میان دستگاه تاتو پن و دستگاه تاتو گان گزینه بهتر را انتخاب کند.

دستگاه تاتو پن

فرق بین دستگاه گان و دوگان

تفاوت اصلی بین دستگاه گان و دوگان در تعداد روتاری آنها است. دستگاه گان دارای یک روتاری است، درحالی‌که دستگاه دوگان دو روتاری دارد. برای دستیابی به‌سرعت بالاتر و بهبود عملکرد، توصیه می‌شود از دستگاه‌های دوگان استفاده نموده و از این ویژگی استفاده نماییم.

فرق دستگاه تاتو پیچی با کارتریج در چیست؟

دستگاه‌های تاتو صورت با طراحی‌های متفاوت به دودسته اصلی دستگاه‌های پیچی و یا نوع کارتریجی تقسیم می‌شوند. تفاوت دستگاه های تاتو پیچی و کارتریج در روش بسته‌شدن سوزن‌ها قرار دارد. دستگاه‌های پیچی از روش پیچیدن سوزن‌ها برای بسته‌شدن استفاده می‌کنند و نمونه‌های کارتریج لبه قلم چفت و بسته می‌شود.

برای تاتو خط چشم و هاشور ابرو می‌توانیم از دستگاه پیچی استفاده کنیم چرا که کاشت و رنگ ظریف و مناسب‌تری را برای ابرو دارند. از دیگر مزایای دستگاه تاتو پیچی این است که معمولاً دارای صدای کم و بدون لرزش هستند. به‌طورکلی دستگاه تاتوهای صورت از نوع کارتریج، رنگ قوی‌تری دارد و برای سایه ابرو و تاتوی لب مناسب‌تر است.

هر یک از این دستگاه‌ها با ویژگی‌های منحصربه‌فرد توانایی اجرای کارهای تخصصی و پیشرفته را دارند و از نظر قیمت معمولاً یکسان است. این تفاوت‌ها در ساختار و عملکرد آنها به تاتو کاران این امکان را می‌دهد که توانایی اجرای طرح‌های متفاوتی را داشته باشند و دستگاه مناسبی را برای اجرای کارهای خاص انتخاب کنند. به‌عبارت‌دیگر، هر یک از این دو دستگاه با قابلیت‌های خود، یک ابزار بی‌نظیر در دستان تاتو آرتیست قرار می‌گیرد.

دستگاه تاتو چهار چراغ پیچی

 

دستگاه های تاتو مدل پیچی بهتر هستند یا مدل تی؟

تفاوت دستگاه های تاتو پیچی و مدل تی بر اساس سبک و محل تاتو مشخص است. بهتر بودن نوع دستگاه تاتو، بستگی به کار و تشخیص تاتو آرتیست دارد. چراکه هرکدام از این دستگاه‌ها، مزیت خاصی دارند. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که دستگاه‌های تاتو مدل تی، کاشت رنگ بهتر و قوی‌تری دارند و نتیجه تاتو روی پوست علل خصوص برای استفاده از مدل تی برای تاتو لب و ابرو بهتر خواهد بود.

تفاوت های میان دستگاه تاتو کویل و چرخشی

تفاوت دستگاه های تاتو کویل و چرخشی این است که برای طراحی و تاتوی خطوط، دستگاه‌های کویل انتخاب های بهتری هستند؛ در مقابل دستگاه‌های چرخشی، انتخاب مناسبی برای تاتوهای رنگی شناخته می‌شوند.

 لرزش و صدای دستگاه تاتو با هم چه تفاوتی داند؟

هر دستگاه تاتویی وابسته به مدل و کارایی که دارد، از نظر لرزش و صدا هم متفاوت است. اما باید بدانید که کیفیت یک دستگاه تاتو بسیار وابسته به میزان لرزش و صدای آن است. دستگاه تاتو هرچه کمتر لرزش داشته باشد و صدای کمتری تولید کند، کیفیت و خروجی طرح اجرای شده توسط آن نیز بسیار بالاتر است. دلیل این امر این است که لرزش زیاد ممکن است به پخش ناخواسته رنگ زیر پوست منجر شود و در تمیزی کار اختلال ایجاد کند. همچنین، صدای بالای دستگاه تاتو اگر از حد معقول بیشتر باشد، باعث ناراحتی عصبی تاتو آرتیست و مشتری خواهد شد. ازاین‌رو، دستگاه با کاهش لرزش و صدا، تجربه مطمئن‌تر و لذت‌بخش‌تری را برای هنرمند و مشتری خلق می‌کند.

دستگاه تاتو تبلت دار بهتر است یا بدون تبلت؟

دستگاه تاتو تبلت دار یک ابزار حرفه‌ای برای انجام تاتوهای ظریف است که با یک تبلت یا صفحه لمسی ارتباط دارد. این دستگاه به تاتو کاران این امکان را می‌دهد که بادقت و کنترل بیشتر به طرح‌ها و جزئیات پروژه‌های تاتویی خود بپردازند. هر دو دستگاه تاتو، شامل دستگاه‌های تبلت دار و بدون تبلت، جهت انجام کاشت رنگ زیر پوست به کار می‌روند.

دستگاه‌های تبلت دار برای تاتوهای مختلف از جمله ابرو، خط چشم و…، دارای یک فرکانس سرعت قابل‌تنظیم به‌صورت دیجیتال هستند. این تنظیمات شامل فرکانس‌های کم، متوسط و زیاد می‌شوند، درحالی‌که تنظیم عمق سوزن اغلب از طریق قلم (هندپیس) انجام می‌شود.

در دستگاه‌های تاتو بدون تبلت، تنظیمات عمق سوزن و فرکانس سرعت به‌صورت دستی انجام می‌شود. این دستگاه‌ها معمولاً با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شوند. انتخاب بین این دو نوع دستگاه نهایتاً به سرمایه مالی، سلیقه، و تجربه تاتوکار بستگی دارد.

سؤالات متداول

دستگاه تاتو پیچی و کارتریج چه تفاوتی باهم دارند؟

تفاوت دستگاه های تاتو پیچی و کارتریج از از نظر کنترل سرعت، صدا، تنظیم عمق بررسی شده است. در جدول زیر تفاوت‌های این دو دستگاه ذکر شده است. هر کدام از این دستگاه‌ها مزایا و معایب خود را دارند، و انتخاب بین آنها به سلیقه و نیازهای تاتوکار بستگی دارد.

 

نوع دستگاه نوع سوزن کنترل سرعت صدا و لرزش تنظیم عمق
پیچی سوزن توسط سیستم پیچی حرکت میکند. گزینه های متعددی برای تنظیم سرعت دارند. صدا و لرزش دارند. تنظیم عمق سوزن و میزان نفوذ در پوست کار دشواری است.
کارتریج سوزن به شکل ماژول یا کارتریج قابل تعویض است. گزینه های زیادی برای کنترل دقیق سرعت دارند. صدا و لرزش کمتری نسبت به نوع پیچی دارند. تنظیم عمق نفوذ سوزن در پوست ساده تر است.

 

عوامل مؤثر بر افزایش طول عمر دستگاه های تاتو با یکدیگر تفاوت دارند؟

اقداماتی وجود دارد که شما با انجام‌دادن آنها باعث افزایش طول عمر دستگاه تاتو خود خواهید شد. یکی از اقدامات تمیزکردن و روغن‌کاری دستگاه تاتو است، این کار شما باعث بهبود کارایی و افزایش طول عمر دستگاه می‌شود. علاوه بر این شما باید با داشتن برنامه زمان‌بندی شده برای کار خود، از گرم‌شدن دستگاه جلوگیری کنید، اگر قصد دارید که حدود یک ساعت با دستگاه کار کنید، برای خنک‌شدن آن سه الی چهار مرتبه آن را خاموش کنید. همچنین دستگاه را از ضربه و قراردادن در معرض آسیب و رطوبت محافظت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *